Saturday, December 18, 2010

PTK: CABARAN DAN DUGAAN...

23 Julai 2010


    *Alhamdulillah akhir nya selesai juga PTK yang sangat memanaskan. Benda baru ni sangat  berlaku kekalutan di pihak Unit PTK. Saya yang di jadualkan mengambil ujian pada 19 - 20/7/2010 telah dihubungi Unit PTK mengingatkan saya menghadiri ujian PTK pada 2-3 Ogos 2010. Bila ditanya adakah tarikh telah berubah mereka kata datang saja pada tarikh 2-3 Ogos. Maka saya akurlah dan sedikit gembira kerana masa yang lebih panjang untuk persediaan tugasan presentation powerpoint yang telah diberi awal minggu sebelumnya.*

    *19 Julai ketika sedang bersarapan di kafeteria Pak Lah saya telah dihubungi oleh Unit PTK untuk datang ke Pusat Latihan kerana panel sedang menunggu. Rupanya dahulu mereka telah tersalah maklum kerana menyangka saya S22. Dengan segera saya ke sana tetapi malang kerana perbincangan kumpulan telah hampir selesai (peringkat rumusan). Itu akan menyebabkan markah individu saya untuk sesi tersebut pastinya rendah. Apa nak buat ....saya maafkanlah juga kesilapan Unit PTK. Dah takdirlah tu.*

    *Dalam sesi presentation perseorangan dan temubual berkumpulan, panel panel sangat mesra alam dan asyik mengatakan kesian kat kami orang orang lama ( 10 orang). Mereka kata mereka akan tolonglah kami. Kesian kat otai otai ni .Apa tidaknya ...ada yang kerja kat bengkel ...kat makmal ....bilalah masa mereka nak gunakan komputer....lebih lebih lagi power point ....panel ada tanya kami ada bukak tak laman web pendaftar ...dia tanya apa maklumat  terkini di laman tu .....sorang pun tak dapat jawab .....panel senyum simpul dan tawa kecil .......dia kata kat kami ....kesiann......akhir kalam mereka kata kami boleh....o.k lah mereka kata...hehehe....

     *20/7/2010 ujian objektif Fungsional - Dulu Unit PTK kata peksa kat bawah masjid.....tapi kat papan kenyataan dah berubah ke FKE....nasib baik ada jengah jengah...kalau tak melepas lagi....Sebelum gi peksa tu ingatkan boleh pilih menjawab bahagian sendiri macam dulu dulu . Rupanya soalan melipti semua bahagian dan kena jawab semua 25 soalan.

     *Bila bukak kertas soalan MasyaAllah boleh tahan susahnya. Payah rasanya nak lulus kertas ni....dari 25 soalan hanya 12 soalan yang saya yakin dengan jawapan. Yang lain tu tembak saja. Macam mana tak tembak ...soalan nya pasal akta (4 soalan), soalan pasal JBA (4 soalan) yang teknikal dan soalan URM ( 3 soalan) Mana saya tahu pasal SDI dan Z Protokol. Baru ari ni tahu menda menda tuh.....Aduhhh....tak membantu nampaknya... Kesian pada staf yang tak pernah ke bahagian lain PSZ. Nanti masa mereka ambil PTK pastilah lebih sukar jika selama 7-8 tahun kerja hanya tahu menyusun buku atau menjaga rekod cuti saja . Aduh kesian....

     *Pukul 11 pagi kena Perbincangan kes. Saya bincang sorang sorang. Tapi Alhamdulillah Panel sangat membantu sangat mesra. Maka walaupun bincan sorang sorang rasanya dapatlah menjawab pertanyaan panel. Kul 12 pulak persembahan. Saya di beri tajuk pada masa itu juga dan dibuat dalam bentuk power point untuk persembahan kepada panel. Sekali lagi 2 orang panel sangat membantu kerana saya tak mahir menggunakan power point dan kerja saya menjadi mudah dah bolehlah bercakap. Terasa lah pulak macam student master memberi presentation. Hehehe ...

    *Tulisan ini adalah sebagai dorongan kepada S22 yang akan peksa Ogos nanti dan kepada semua staf sokongan yang akan mengambil PTK di masa depan.

           *Sekian.*
                           Sebenarnya anda tidak gagal , tetapi anda belum berjaya, anda
                        tidak gagal tetapi anda kena ubah cara, anda tidak gagal mungkin        
                                 Allah ada rancangan lain utuk anda selamat beramal

No comments:

Post a Comment