Saturday, December 18, 2010

SOLAT ASAR DI MASJID UTM...

 25 October 2009..
     
      Kita ni beruntung kerana Masjid sangat hampir dengan kita.Dalam 20 langkah sahaja dah sampai. Sememangnya orang yang merancang lokasi pembinaannya mahu ianya berada dalam lingkungan ilmu untuk di manafaatkan oleh pelajar, staf dan pengunjung.
    
      Peluang untuk berjamaah semasa bekerja adalah pada waktu Asar. Semasa itu kita dapat melihat dan mengalami pelbagai kaedah,kerenah, lagak dan gaya jemaah. Sekarang jemaah bukan sahaja orang tempatan tetapi ramai juga terdiri daripada orang asing. Selain dari yang berpegang kepada mazhab Syafie , pelbagai mazhab lain seperti Hanafi, Maliki dan juga Syiah turut bersolat di Masjid UTM. Tetapi pelajar Iran yang berfahaman Syiah, mereka ni tidak turut berjamaah . Mereka biasanya mengasingkan diri samada solat sendiri ataupun berdoa mengangkat tangan setingginya membaca surah Qul.

       Semasa mendirikan solat ada makmum yang lambat pergerakkannya seperti apabila imam mulai rukuk, si polan ni masih belum habis membaca fatihah atau ayat lazim. Yang bahayanya bila imam beriktidal, sipolan tu masih belum selesai lagi. Akhirnya jika imam mula rukuk tapi sipolan ni masih dok baca fatihah lagi maka dia dah dikira terpisah dari jemaah. Solatnya sah
tapi dikira solat bersendirian. Tapi tu semua Allah yang tentukan.

       Sekarang ni jemaah bukan terdiri dari orang tempatan sahaja tetapi turut dimakmurkan oleh orang asing. Bila ramai orang asing kita dapat melihat pelbagai cara mereka melakukan solat. Orang Melayu biasanya sangat berdisiplin dalam pergerakan solat seperti tidak tergaru garu kerana dulu semasa kecil,ustaz ada bagitau batal solat jika bergerak lebih dari 3 kali. Amalan yang orang Melayu buat tu tidak terdapat pada pelajar asing ni. Tergaru garu adalah biasa bagi mereka. 

       Di Tanah Suci Madinah / Mekah kita boleh melihat suasana begitu. Semasa bersolat subuh di MasjidHaram kita kena bersedia untuk bersujud Sajadah ( Sujud Tilawah) kerana kadangkala imam akan membaca ayat Sajadah.

                                  Bacaan dalam sujud sajdah

   "Sajada wajhiyalillazii khalaqohu wasyaqqasam'ahu wa
           basyarahu bihawlihi wa Quwwatih"
       
      Semasa sujud pulak ada makmum yang sujud agak lama. Bila kita dah habis baca Tahiyat Akhir, si dia sebelah ni masih bersujud lagi. Sebenarnya bacaan doa semasa sujud sesuai jika kita solat sendirian tetapi jika kita berjemaah baiklah kita ikut imam kerana semasa nak mula solat kita dah berniat mengikut imam.Seharusnya bila imam mula ke pergerakan yang lain kita kena hentikan bacaan walaupun bacaan kita belum habis dan terus mengikut imam sesuai dengan lafas niat kita mengikut imam.

       Walau apa pun solat berjemaah tu 27 kali lebih pahalanya. Yang bersolat tu lebih baik dari yang tidak bersolat kerana solat itu tiang agama. Jika tidak bersolat amalan lain jadi sia-sia.Biasa kita melihat tatkala azan berkumandang ada yang masih duduk berbual dan makan minum d kios atau masih mengadap komputer berinternet yang selain dari kerja. Tapi kita beranggapan baiklah mungkin mereka sakit atau bermasalah untuk solat jemaah dan mereka mungkin akan solat di rumah bersama anak isteri. Mungkin lah kan.

   Tapi ada satu perkara nak bagitau bagi bapa bapa yang ada anak dara tu, anda juga adalah seorang wali. Apa syarat syarat menjadi wali yang berkualiti. Kena cari lah dengan iman (jika ada tertanam sejak kecil) . Jika anda seorang wali yang tidak berkualiti di khuatiri pernikahan anak anda nanti menjadi tidak berkualiti hingga membawa ke anak cucu dan keturunan seterusnya. 

     Perubahan itu perlu. Samada kita berkesempatan atau tidak
     WallahuAlam.
    Sekian...

No comments:

Post a Comment