Saturday, December 18, 2010

NAGIBAH YANG KU KENAL...

12 Ogos 2010

     *Tahun 1981 umur baru 18 tahun dah kerja dah. Duduk kat kaunter pinjaman mengadap dengan Jib. Beliau masa tu pakai skaf. Masa tu tak ada staf yang bertudung. Yang saya tahu staf yang dari mula kerja bertudung penuh ialah Kak Ana Rahim ( 1982) . Belakang Nagibah ialah bilik Ketua Bahagian dimana duduknya aruah Puan Zahrah dan Cik NorAzian .

     *Cik NorAzian ni dia suka gentil gentil rambut dia yang kerinting tu dan bergayut kat telefon. Rasanya masa tu dia tengah bercinta. Kaunter Edaran ( pinjaman) dah bertentangan dengan Kaunter Rujukan ( Nagibah) maka selalulah usik usik dan berbual bual dengan dia.Masa tu staf Bahagian Rujukan ada 2 orang iaitu Cik NorAzian dan Nagibah sebagai kerani nya.

    *Nagibah ni dari dulu lagi adalah seorang yang lembut tutur kata, baik tingkah laku ......orang Johor yang asli Johorean nya merupakan orang yang paling lembut dalam berbahasa dan gerak geri.... contoh seperti aruah Puan Zahrah yang baik dan tak sombongdengan staf bawahan. Kerana itu ramai yang sukakannya.

    *Tahun 1985 saya ditukarkan ke Bahagian katalog ( Sebab dah naik pangkat jadi Pembantu Perpustakaan). Bukan besar pun gajinya. Adalah lebih kurang RM335.00. Masa tu pegawai pun gaji mereka lebih kurang RM700.00 saja. Masa jadi Penyemak Perputskaan dapat gaji RM 235.00. Bila dah tolak Koop, Socso dan KWSP dapat lah balance RM180.00. Yang layak masa tu loan basikal je. Minta loan motor kena gelakkan kerani pejabat bendahari.

    *Di Katalog saya dan nagibah berpasangan dengan pegawai nya En Bahrun Narosid . Dia orang kelanten. Sekarang ni dia adalah Ketua Pustakawan kat Library Universiti Tun Hussein Onn Batu Pahat. En Bahrun ni lagi baik orangnya. Dia dikhaskan mengkatalog semua buku-buku agama. Sangat simple dan mudah berurusan / bertugas bersama Nagibah dan En Bahrun . Pernah dalam satu tahun tu dia suruh saya nilai diri saya sendiri sebab dia takut tak dapat berlaku adil ke atas saya. Takut dosa katanya....." Mu tando lah mana markah mu mau....nanti ambo nengok balik".

     *Berbalik kepada Nagibah tadi pemergian dia sangat di rasai . Masa kami makan makan petang masa buat projek bulan lepas dia selalu join kami. Dia rasa terhibur bila bersama kami. Masa berkursus di kedah dulu pun dia kelihatan sedikit uzur. Walau apapun Allah S.W.T lebih menyayanginya. Hilang lagi seorang rakan yang sezaman saya dan kawan kawan sewaktu saya. Moga roh nya bersama orang-orang yang soleh ......Tak mampu menulis lebih lanjut kerana saya sangat sedih dan terasa kehilangan seorang lagi kawan sezaman......Amin...

No comments:

Post a Comment